چگونه یک طرح تجاری موفق بنویسیم؟

راه اندازی یک کسب وکار جدید(پیاده سازی یک ایده نو) ویا توسعه بخش جدیدی از یک تجارت، جدا از کوچکی ویا بزرگی و میزان سرمایه برای اجرا، برای موفقیت حتما نیاز به یک طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن (Business Plan)دارد.

طرح کسب و کار چیست؟

“برنامه کسب و کار به طور کلی ۳ تا ۵ سال آینده را برنامه ریزی کرده و مسیری را که یک شرکت برای رسیدن به اهداف سالانه خود طی می‌کند را نشان می ‌دهد. یک بیزینس پلن (Business Plan) به شما کمک می‌کند تا با ارزیابی وضعیت فعلی، به طور واقعی درباره عناصر کلیدی مسیر کسب و کار خود فکر کنید و با استفاده از اطلاعات سودمند، فرآیند تصمیم گیری را به طور مستمر تقویت کنید.”

یا به عبارت دیگر بیزینس پلن سندی مکتوب است که جنبه‌های مختلف کسب و کار، بازاری که در آن فعالیت دارید، استراتژی های بازاریابی ، برندینگ ، فروش، مسائل مالی مربوط به کسب و کار و کلیه ی انتظارات را به شکلی دقیق  در یک بازه زمانی مشخص ارائه می ‌دهد.

چگونه یک طرح کسب و کار موفق بنویسیم؟

چگونه یک طرح تجاری یا همان بیزنس پلن بنویسیم؟

 

طرح تجاری نیازمندی اولیه هر کسب و کاری است. آنچه که مشخص است به طور معمول شما نمی خواهید با نوشتن طرح تجاری مراحل اداری را طی کنید! بلکه این طرح باید راه و روش کار را در ادامه برای شما مشخص کند. به همین خاطر این مطلب فوق العاده را ساده و کاربردی برای شما آماده کردیم.

برای تهیه یک طرح تجاری باید موارد زیر را آماده کنید:

خلاصه موارد اجرایی

این گزینه سرفصل های موارد اجرایی در کسب و کار شما را تشکیل می دهد و یک نقشه کلی راه را برای رسیدن به اهداف شرکتتان را نشان می دهد.

توضیحات مربوط به شرکت

در توضیحات مربوط به شرکت در طرح تجاری باید مشخص کنید که مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست؟ و دیگر این که چه بازارهای هدفی را پوشش می دهید؟

آنالیز بازار

قبل از آغاز به کار بازاری که قرار است در آن خدمات ارائه کنید، بررسی کنید. چه رقبایی خواهید داشت و اقبال عمومی نسبت به محصولات و خدمات شما چگونه است؟ چقدر نیاز به این خدمات وجود دارد؟ و شما چه برگ برنده ای دارید؟

چگونه یک طرح تجاری (Business plan) بنویسیم؟

ساختار سازمانی و اعضای تیم

هر کسب و کاری ساختار مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد. چون نیازهای متفاوتی دارد و به عنوان بنیانگذار این وظیفه شما است که معین کنید چه افراد با چه تخصصی و چطور فعالیت های خود را انجام دهند.

محصولات و یا خدماتی که ارائه می کنید

چه چیزی می فروشید و این چطور به مشتریان شما کمک می کند؟ چرخه عمر یک محصول چقدر است؟

برنامه فروش و بازاریابی

چطور کسب و کار خود را تبلیغ می کنید؟ برنامه شما برای فروش و بازاریابی چیست؟ روی چه روش هایی تاکید بیشتری دارید؟ یادگیری روش های فروش موثر در این مورد می تواند به شما کمک زیادی کند. به یاد داشته باشید بخشی از بازاریابی اینترنتی مربوط به بازاریابی با اینستاگرام است که باید به آن توجه کنید و در آموزش بازاریابی اینترنتی به کارکنان خود نیز آن را مد نظر قرار بدهید.

تزریق مالی مورد نیاز

اگر نیاز به سرمایه گذار برای جذب منابع مالی دارید، مواردی که باید به سرمایه گذار ارائه دهید، آماده کنید.

حرف پایانی

در تهیه طرح تجاری زمان مناسب را صرف کنید. اما آنقدر با جزئیات آن درگیر نشوید که کار شما آغاز نشود. حد تعادلی را برای آن در نظر بگیرید و شروع کنید. موفقیت در اقدام به موقع است. سربلند باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از جزوه زیر استفاده کنید.این جزوه در رابطه با چگونگی نوشتن یک طرح تجاری به شما کمک می کند.

طرح کسب و کار در یک نگاهدانشجویان عزیز و صاحبان کسب و کار می توانند فرم خام بیزینس پلن را هم دریافت کنند.