چطور به یک ایده خوب برای نوشتن طرح تجاری برسیم؟

 

 


جطور برای کسب و کارمان ایده پردازی کنیم؟

برای داشتن کسب و کار شخصی نیازمند یک ایده نو یا راه اندازی کسب و کاری نو هستیم.
افراد زیادی دوست دارند کسب و کار شخصی خود را داشته باشند یعنی ما از افراد زیادی این جمله را بارها شنیده ایم:

می‌خواهم رئیس خودم باشم.

این جمله‌ توسط اکثر افرادی که در مشاغل کارمندی هستند
و به طریقی برای شرکت یا جایی کار می‌کنند بر زبان آورده می‌شود.

اما راه‌اندازی یک کسب و کار نیازمند آموختن و تلاش است.قبل از راه اندازی هر کسب و کاری شما ابتدا آن طرح را باید روی کاغذ پیاده کنید!!!!

تعجب نکنید منظوراین است که باید برای کسب و کارتان طرح تجاری (Business Plan) بنویسید.

که برای نوشتن یک طرح تجاری یا طرح کسب و کار باید یک ایده نو، محصولی نو یا خدمتی نو داشته باشیم.

چطور به یک ایده ناب برای کسب و کار برسیم؟
ایده پردازی

اولین قدم آن داشتن یک ایده خوب و پولساز است.

گاهی هیچ ایده‌ای برای کسب و کار در ذهن ندارید.
ولی ممکن است ایده‌های بسیار زیادی داشته باشید ولی نتوانید یک ایده را از بین آنها انتخاب کنید.

 

داشتن ایده‌های زیاد و عدم انتخاب از بین آنها، مانند نداشتن ایده است. چون مشکل یکسان است: نمی‌دانید چکار کنید.

شما فقط به یک ایده خوب نیاز دارید تا به رویایتان برسید،
ایده‌ای که می‌تواند سبک زندگی دلخواه‌تان را برایتان ایجاد کرده و دنیا را به مکان بهتری تبدیل کند.

اگر فقط می‌توانستید همان یک ایده را بیابید، همه چیز در جای خود قرار می‌گرفت.
اما چگونه می‌توانید با یافتن یک ایده خوب، رویایتان را به واقعیت تبدیل کنید؟

 چگونه ایده های خلاق و پول ساز داشته باشیم؟
ایده نو

کلید یافتن ایده

نکته اینجاست که شما برای یافتن ایده، فشار زیادی روی خودتان می‌آورید.
به احتمال زیاد اعتقاد دارید که یافتن آن ایده بکر و خارق‌العاده همه‌چیز را حل می‌کند.
تصور می‌کنید پس از کار سختی که نتیجه آن یافتن ایده مناسب است، بقیه کارها ساده خواهد بود.

اما نکته‌ای وجود دارد که افراد کمی حاضر به گفتگو درباره آن هستند:
در اغلب مواقع اولین ایده‌تان، ایده مناسبی نخواهد بود.

نکته ی دیگر اینکه، ایده ای که در ذهن دارید را مخفی نکنید و نگران این نباشید که ایده تان به اصطلاح دزدیده یا فاش  شود.چون ایده وقتی با دوستان و آشنایان مطرح شود و روی آن صحبت شود و نقاط قوت و ضعف آن فاش شود بهتر جلو خواهد رفت. نباید فکر کنیم که اگر ایده مان مطرح شود،کسی آن را میدزدد، مطمئنا ایده ای که به ذهن ما رسیده است،هم زمان به ذهن چند نفر دیگر هم رسیده است.پس چه بهتر که ما سریع تر و زودتر به فکر اجرای ایده ی خودمان باشیم و نگران مطرح کردن و فاش شدن و دزدیده شدن آن نباشیم و البته نگران شکست ایده ی دیگران هم نباشیم.

اگر می خواهید بدانید یک ایده خوب چه ویژگی هایی دارد
و چطور می توانیم به یک ایده ناب دست پیدا کنیم فایل زیر را به صورت رایگان دانلود کنید.
جطور برای کسب و کارمان ایده پردازی کنیم؟

ایده یابی

3 قدم برای یافتن ایده مناسب

این فرایند نظر شخصی من است.

1- آنچه در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید

برای شروع، ایده‌ها و فکرهایتان را روی کاغذ بنویسید. حتی اگر فکر می‌کنید یک ایده احمقانه به نظر می‌رسد باز هم آنرا بنویسید.

اینها سوالاتی هستند که باید پاسخ دهید.

نقاط قوت شما چه هستند؟ سایر افراد شما را به چه عنوانی می‌شناسند و برای چه جور کارهایی به شما مراجعه می‌کنند؟ چه کارهایی را ساده‌تر از سایرین انجام می‌دهید؟
برای مثال ممکن است افراد به طول مداوم برای دریافت مشاوره بدنسازی یا ورزش به شما مراجعه کنند زیرا سبک زندگی سالم و بدنی متناسب دارید.

علایق‌تان چیست؟ در اوقات فراغت چه فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی دارید؟ شاید در کلاس‌های خاصی شرکت می‌کنید یا به فعالیت‌های خاصی می‌پردازید.

چه مشکلاتی وجود دارد؟ شاید مشکلاتی را در فعالیت‌ها و زندگی روزمره تجربه کرده‌اید یا می‌دانید افراد زیادی این مشکلات را دارند. شاید بتوانید این مشکلات را رفع کنید.

کافیست یک کاغذ بردارید و نقاط قوت، علایق و مشکلات پیرامون‌تان را بنویسید، سپس با طوفان ذهنی ایده‌هایی را روی کاغذ بیاورید.

برای مثال من می‌توانم طبق تجربه‌ام، موارد فوق را چنین بنویسم:

  • نقاط قوت: مردم اغلب درباره بازارهای مالی، کسب و کار اینترنتی و تولید محتوا از من سوال می‌کنند.
  • علایق: من علاقه زیادی به کسب و کار اینترنتی دارم و سبک زندگی که می‌تواند این مدل کسب و کار به همراه داشته باشد.
  • مشکلات: من متوجه شدم اغلب افراد از مشکلات مالی و افزایش هزینه‌ها می‌نالند، می‌توانم این مشکلات را بنویسم.

نکته مهم اینجاست که نباید فقط به شکل سطحی این موارد را بنویسید. باید زمان بگذارید، عمیقا فکر کنید تا حداقل برای هرکدام 5 مورد بنویسید.

هر نقطه قوت، فعالیت و علاقه می‌تواند شاخه‌ها و زیر دسته‌های بسیاری داشته باشد. هر چقدر بیشتر بنویسید بهتر است.

یک زمان خاص برای اینکار اختصاص دهید، بدون روشن بودن موبایل و بدون وجود مزاحمت بنویسید.

2- کسب و کارها را بررسی کنید

بعد از نوشتن ایده، شروع به تحقیق در مورد برخی از ایده‌ها کنید. اینکه چه کسانی الان همین کار را انجام می‌دهند چه کسب و کارهایی در این زمینه وجود دارد.

برخی از افراد با تصور یافتن یک ایده بکر، بدون تحقیق و فوری دست به کار می‌شوند ولی این اشتباه است. باید ابتدا این ایده‌ها را در دنیای واقعی ببینید و بسنجید.

چرا؟

به دلیل اینکه برخی ایده‌ها بسیار عالی به نظر می‌رسند ولی فقط پس از اجرا یا شروع به اجراست که پی می‌بریم واقعا اینطور نیست.

پس از شروع کار است که چالش‌ها و مشکلات نمایان می‌شود.

بطور مثال شاید خودتان عاشق انجام یک فعالیت به شیوه‌ای خاص باشید و تصور کنید سایرین هم مانند شما فکر می‌کنند ولی در واقعیت مردم دوست داشته باشند آن فعالیت خاص را به شکل سابق انجام دهند.

به لیست ایده‌هایی که دارید نگاه کنید، یک ایده را برگزینید و تحقیق کنید.

در گوگل جستجو کنید: با عبارات مختلف در مورد ایده‌تان جستجو کنید و ببینید چه مطالب، کسب و کارها و اخباری در آن زمینه وجود دارد. آیا محصولات یا خدماتی هستند که پاسخگوی نیازها باشند؟ به یک یا دو سایت بسنده نکنید، به شکلی عمیق سایر صفحات را نیز ببینید.

در سایت‌های بزرگ جستجو کنید: سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و سایر سایت‌هایی که احتمال می‌دهید اطلاعاتی وجود داشته باشد را جستجو کنید.

اخبار را بررسی کنید: در سایت‌های خبری، مجله‌ها و روزنامه‌های مرتبط می‌توانید اطلاعات، اخبار یا ایده‌هایی بدست آورید که مرتبط با ایده شماست. با مشاهده یک خبر منفی ناامید نشوید، گاهی اخبار ضد و نقیض زیادی وجود دارد.

در طول بررسی این موارد، ببینید چه خدمات و محصولاتی هم‌اکنون ارائه می‌شود. آیا کسب و کارهای موفقی براساس ایده‌تان وجود دارد؟ رقابت چقدر شدید است؟

حتی‌الاامکان از تجربه افرادی که در کسب و کار موردنظرتان فعال هستند جویا شوید. در انجمن‌های گفتگوی مرتبط سوال بپرسید. بررسی کنید آیا تقاضای کافی برای یک فعالیت وجود دارد؟ پیاده‌سازی ایده به چه منابعی نیاز دارد؟

پس از اینکه پی بردید یک ایده چندان مناسب نیست، به لیست ایده‌ها برگردید و در مورد ایده‌ی دیگری تحقیق کنید.

3- با سایرین صحبت و مشورت کنید

اگر ایده‌ای یافتید که توجه‌تان را جلب کرد و براساس تحقیقات‌تان قابل پیاده‌سازی و اجرا بود زمان آن رسیده که درباره این ایده با سایرین صحبت و تعامل کنید.

طوفان ذهنی و مشورت با سایرین یک راه مناسب برای شروع است ولی باید تجربیات مردم را با صحبت کردن بدست آورید.

بیشتر مردم در مورد تجربیات‌شان صادق هستند. هرچقدر با تعداد بیشتری صحبت کنید اطلاعات شما به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

فرض کنید فکر ایجاد یک شبکه‌ اجتماعی به ذهن شما رسیده و در قدم دوم به این نتیجه رسیده‌اید که این کسب و کاری چندمیلیاردی است.

اما مشکل اینجاست که در برخی صنایع و زمینه‌ها بازیگران بزرگی وجود دارند که کل بازار را قبضه کرده‌اند. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی برای شروع نیاز به تعداد بسیار زیادی کاربر دارند.

بنابراین هم با افرادی که خدمات و محصولات را ارائه می‌دهند و هم با مصرف‌کنندگان صحبت کنید. رفته رفته پی خواهید بود برای شروع و به موفقیت رساندن یک ایده چه چیزهایی نیاز است.

می‌توانید حتی از دوستان و آشنایان که دارای آن مشکل یا علاقه هستند نظرسنجی کنید. در صحبت با سایرین، چشم و گوش‌تان باز باشد و آنها را ترغیب کنید در مورد مشکلات، خواسته‌ها و امیدهایشان صحبت کنند.

در فضای آنلاین نیز می‌توانید با چت کردن، ارسال پیام و ایمیل به گفتگو بپردازید. یک روش عالی، رفتن به انجمن‌های مرتبط با تعامل با فعالان آن حوزه است.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.