اصول پایان نامه نویسی(۳)(فصل اول)

۳) مقدمه

لازم به ذکر است که در نوشتن مقدمه ۲قاعده را باید در نظر گرفت:قائده شکلی و قائده محتوایی

۱) قائده شکلی:
در هر پایان نامه دو نوع مقدمه باید وجود داشته باشد:
– مقدمه کلی پایان نامه: برای کل پایان نامه نوشته می شود که نباید بیش از ۲صفحه باشد و در انتهای کار تحقیق نوشته می شود.(مقدمه کلی پایان نامه بعد از چکیده و قبل از فصل اول قرار می گیرد)
– مقدمه هر فصل: که باید در ابتدای هر فصل نوشته شود و در حد نصف صفحه می باشد.

۲) قائده محتوایی:
مقدمه باید:
– آرام آرام فرد را برای موضوع پژوهش آماده کند.
-ا شاره کلی به موضوع، نتایج تحقیق وجمع بندی داشته باشد.
– دارای پیام باشد و محتوای خوبی داشته باشد.
– جمع بندی داشته باشد و به موضوع مورد پژوهش پرداخته باشد.
-مقدمه باید تا جایی که امکان دارد توسط خود فرد نوشته شود و نیازی به ذکر منبع ندارد.
– رعایت کلیه نکات نگارش در متن مقدمه لازم و ضروری می‌باشد. ابتدا هر پاراگراف با زدن سه فاصله شروع شود. مقدمه از ابتدای صفحه شروع می‌شود.
همچنین:
در مقدمه کلی پایان نامه باید به اهمیت موضوع از حیث نیازهای علمی کشور از نظر کاربردی یا نظری، اهمیت موضوع در چارچوب رشته تخصصی و همچنین تازگی و ابتکاری بودن موضوع اشاره شود. در مقدمه دانشجو باید با بیان فرضیات دقیق و روشن در چارچوب نظری مشخص و مطلوب به بیان سؤالات و اهداف مشخص تحقیق اشاره کند و این موضوع را در کلیه فصلها رعایت نماید. همچنین لازم است دانشجو با اشاره به مطالعات قبلی به مزیت تحقیق خود نسبت به آنها اشاره نماید. ضمناً باید به مناسب بودن انتخاب روش تحقیق اشاره نماید. در انتهای مقدمه باید به صورت اختصار فصلهای مختلف پایان نامه و محتویات هر یک اشاره شود.

 

۴) فصل اول: کلیات تحقیق

مطالبی که باید در فصل اول بیان شود:
۱) مقدمه:
در این بخش باید به هدف انجام پژوهش یک اشاره کلی شود و در نهایت توضیح مختصری در رابطه با مطالبی که در فصل اول آورده ایم بکنیم.

۲) بیان مسئله:
این بخش به طور کلی مشخص می کند چه مسئله یا مشکلی وجود دارد که محقق به دنبال پژوهش در رابطه با این موضوع(موضوع پژوهش) است.در هنگام نوشتن این بخش موارد زیر را رعایت کنید:
– در این بخش راه حل برای مشکل مطرح شده ارائه نمی شود.
– در این بخش درباره موضوع توضیح داده می شود.
– حداقل باید در حد یک پاراگراف و حداکثر در حد ۱صفحه باشد.
– بیان مسئله نیاز به ذکر منبع ندارد.

۳) اهمیت و ضرورت تحقیق:
عبارت است از مجموع اطلاعاتی که مشخص می کند، نتایج تحقیق تا چه حد برای دیگران مفید می باشد.به عبارت دیگر نتایج این تحقیق منشاء چه دستاوردها و آگاهی های جدیدی است؟

به هنگام نوشتن این بخش باید به۳ سوال زیر پاسخ داده شود:
۱- پژوهش در مورد چه چیزی اطلاعات در اختیار خواهد گذاشت؟
۲- نتایج پژوهش در کدام زمینه تخصصی ویا غیرتخصصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
۳- استدلال کنید که نتایج حاصل از پژوهش چگونه در زمینه های تخصصی یا غیرتخصصی تاثیر خواهند کرد(چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت)؟

۴) اهداف، فرضیات و سوالات پژوهش:

– اهداف:
هر پژوهشی برای دستیابی به هدف و منظور خاصی صورت می گیرد. این هدف درواقع خودرا در قالب پرسش آغازین نمودار می سازد واز طریق بیان آن آشکار می شود.
اهداف تحقیق به ۲ صورت اصلی(کلی) و فرعی(جزئی)تقسیم می شوند:
۱- هدف اصلی     2- اهداف فرعی

هدف اصلی:
هدف کلی مستقیما" ازمساله پژوهش مشتق می شود درواقع یکی از اهداف کلی خود موضوع پژوهش است که نشان می دهد پژوهش چه چیزی را دنبال می کند ویا قصد تعیین آن را دارد.

اهداف فرعی:
اهداف ویژه تحقیق که از مساله پژوهش و اهداف کلی نشات می گیرد. ومی توان آنها را خرده پژوهش نیزنامید. محقق با بیان اهداف دقیقا" بیان می کند که دراین تحقیق بدنبال چه چیزی می باشد واز آنجایی که تمامی مراحل تحقیق بایستی به صورت مجزا و مشخص وبا کلمات دقیق نوشته شود،می توان عنوان نمود که اهداف ویژه پژوهش راهنمایی برای تهیه و تدوین ابزار گردآوری اطلاعات می باشد این ابزار باید به نحوی عنوان شود که برعلمی بودن نتایج پژوهش تاکید داشته باشد.(این دسته از اهداف با باز کردن متغیر مستقل و وابسته به دست می آید.)

– فرضیات:

فرضیه در واقع حدس و گمانی است که درمورد روابط اجتماعی بین دو یا چند متغیر می باشد لذا  دردرجه اول فرضیه بیانی است مبتنی براحتمال نه یقین ؛
دوم اینکه فرضیه ها به شکل تفسیری یا اخباری می باشد. بعبارت دیگر فرضیه را می توان درحکم پاسخ محقق به سوال مربوط به مساله علمی عنوان نمود.

-فرضیه تحقیقی  :
بیانی است که به توصیف رابطه بین  متغیرها می پردازد عبارت دیگر این فرضیه انتظارات پژوهشگر را دررابطه بین متغیرها نشان می دهد .

۱-۱)فرضیه جهت دار: به فرضیه ای گفته می شود که درآن جهت ارتباط یا تاثیر متغیر مستقل برمتغیر وابسته مشخص و معین است از این فرضیه زمانی استفاده می شود که در پژوهشگر دلایل مشخصی را برای پیش بینی رابطه ای معینی را داشته باشد.

مثال:  1- بهبود کیفیت کالا تاثیر مثبتی برافزایش خرید مشتریان دارد.

        2- نحوه آموزش مدیران برمیزان یادگیری دانشجویان تاثیر مستقیم دارد.   

 2-1)فرضیه بدون جهت:  فرضیه ای که درآن جهت اختلاف و روابط مشخص نیست .

مثال:  1- رضایت مشتری بروفاداری آنها تاثیر دارد.

        2- کیفیت خدمات بانک صادرات دررضایت مندی مشتریان نقش دارد .

 نکته:
– فرضیات هم مانند اهداف به دو دسته تقسیم می شوند :

۱) فرضیه اصلی که ز هدف اصلی پژوهش گرفته می شود.
۲) فرضیه فرعی که از اهداف فرعی گرفته می شود.

– فرضیات باید با اهداف ارتباط داشته باشند.

– در بعضی از پژوهش ها بجای فرضیات باید سوال نوشت به بیان دیگر بعضی از اهداف هستند که با فرضیه قابل سنجش هستند ولی بعضی از اهداف با طرح سوالات پژوهش قابل سنجش هستند.

[نقش فرضیه ها در پژوهش:

۱- فرضیه برای پدیده ها تبیین آزمایشی پدیدار می نماید و موجب افزایش معرفت علمی می شود.

۲- فرضیه جمله ای است که بصورت ربطی بیان می شود و به توصیف رابطه بین متغیر ها می پردازدویا به عبارتی نشانگر حدس پژوهشگردر مورد رابطه بین متغیرهای یک پدیده می باشد.

۳-فرضیه مجموع فعالیتهای اجرایی یک پژوهش را تعیین می کند و معرف یک هدف خاص است و به همین دلیل فرضیه ماهیت داده های مورد نیاز را برای آزمون گزاره ربطی مشخص می کند.

۴- فرضیه چارچوبی رابرای گزارش نتایج پژوهش فراهم می کند.]

 

۵) واژگان کلیدی:

واژگان کلیدی به ۲ دسته تقسیم می شوند:

۱- واژگان نظری: واژگانی که در پژوهش  به کار رفته است و باید مفهوم آن را از منابع دیگر نوشت.
۲- واژگان عملیاتی:واژگانی که در پژوهش  به کار رفته است و باید کاربرد آن را در تحقیق خاص مورد نظر را بیان کرد(در تعریف این دسته از واژه ها نیاز به استفاده از منابع دیگر نیست).

قواعد نوشتن واژگان کلیدی:

۱- انتخاب واژگان کلیدی باید از عنوان ، اهداف و فرضیات باشد به نحوی که تمام واژگان را پوشش دهد.
۲- در صورتی که تعداد واژگان از حد معقول (۱۰-۱۳ به بالا)بیشتر شد ،می توان  واژگانی که بیشتر جنبه نظری دارند را جدا تعریف نمود و واژگان عملیاتی را نیز جدا تعریف نمود.
۳- در تعریف واژگان نظری حتما از منابع معتبر (با ذکر منبع:(نام خانوادگی،سال)) استفاده شود.

 

ادامه دارد….